Google+

söndag 26 januari 2014

Speltest nr 2

Nu finns det omarbetade och uppdaterade speltestdokument 2 att tillgå. Alla kommentarer är välkomna!

4 kommentarer:

  1. Snyggt jobbat! Har inte läst allt men ett gediget dokument. Gillar särskilt slumpgenererat innehåll och alla verktyg för att skapa bra öppna äventyr. Reglerna ska jag kolla mer på men gillar det. Bra förenklingar men med många möjligheter för flera vapen, försvar och så. Det finns ingen särskild spelvärld i S&S eller hur? Väldigt öppet för spelledare att skapa egen spelvärld, lite som savage worlds?

    SvaraRadera
  2. Har läst mera. För strid gäller 1T20+bonus (SP?) >= försvar ? Bonusen är i grund ungefär 1T6 (3) och försvaret 10? Det ger chans att träffa på 70%. Skadan är för svärd 1T8 (4) och tåligheten blir lika med SP (3) vilket gör att man i snitt blir utslagen på en träff. Dödligt system kan man säga. Grundegenskaper och klasser kan ju ändra chanserna en del men ger generellt inga större modifikationer. Har jag missförstått något? Är det speltestat?
    Vill också säga att alla tabeller är jättebra. Kul med varelser som kan se olika ut och vara av olika substanser till exempel. Slumptabellerna är nog spelets stora styrka.

    SvaraRadera
  3. Hej Erik! Kul att du gillar spelet. Det är rätt uppfattat att vi inte har en specifik spelvärld för S&S, spelet lutar väl åt vissa typer av fantasy (sword & sorcery, science fantasy, weird fiction) men det är upp till SL att själv skapa sin kampanj.

    SvaraRadera
  4. I strid slår Tjuven och Magikern 1T20+Grundegenskapsbonus och ska komma över motståndarens Försvar för att träffa. Krigaren får lägga på sin Rang på attackslaget. Chansen att träffa är alltså kring 50% om man slåss med en fiende utan rustning, men för Krigare ökar sannolikheten med tiden.
    Systemet är speltestat, och det har strukit med en del rollpersoner av låg rang. Det är helt och hållet avsiktligt, bara att slå fram en ny rollperson och försöka igen. Det är inte nödvändigt att slåss för att stiga i rang, och smarta spelare kan ofta hitta på andra lösningar för att komma åt guldet.
    Vi gillar också slumptabeller. :)

    SvaraRadera