Efter en hel del stötande och blötande har vi kommit fram till att vi kommer att styrka alla åtta sidor(!) med humanoider ur monsterkapitlet i Svärd & Svartkonst. Grundreglerna kommer alltså inte att innehålla några alver, dvärgar, orcher eller hobbitar. Istället kommer vi att bifoga en uppsättning slumptabeller för att generera allsköns bisarra halvfolk. Här är en smygtitt på vad vi har att erbjuda. Rulla gärna fram din egen humanoid, skriv en kort beskrivning och posta i kommentarsfältet nedan.
Humanoider
Människan må vara det talrikaste av de humanoida folkslagen, men de är varken de första eller sista av världens herrar. I namnlösa ruinstäder, i vildmarkens djup och i underjordens nattsvarta avgrunder lever spillror av de äldre folken kvar. Dessa humanoider är främmande och omänskliga. De flesta är allierade med Kaos och fientliga till mänskligheten. I regel tycks de dessutom vara kraftfullare och bättre anpassade för överlevnad än människor; om inte individuellt, så åtminstone i grupp.
Det är lätt att överanvända humanoider. Det enklaste och effektivaste sättet att göra dem mystiska och intressanta är emellertid att låta dem vara ovanliga. Kanske finns de endast på en specifik plats i kampanjvärlden. Om du bara vill ge spelarna intelligenta och organiserade motståndare att slåss med, går det nästan alltid lika bra med rövare, kultister eller andra människor. Du behöver framförallt inte introducera ett nytt folkslag varje gång du ändrar varelsernas Stridstärningar.
När rollpersonerna stöter på humanoider kan du beskriva hur de ser ut istället för att berätta vad det rör sig om för varelse. På det viset blir mötet mer stämningsfullt. Du kan också göra humanoider mer oförutsägbara genom att modifiera deras utseende, beteende eller egenskaper. Tricket är att överraska spelarna. De bör aldrig veta vad som väntar dem.
Nedan finner du ett antal tabeller för att generera intressanta humanoider. Du kan använda dem rakt av för att skapa helt slumpmässiga varelser födda direkt ur Kaos, eller låta dig inspireras när du formger dina egna kreatur.
De flesta grottlevande humanoider har värmesyn och kan se upp till 15 m i mörker. Nattaktiva humanoider har mörkersyn och kan se som vid dagsljus även med väldigt svaga ljuskällor.
Förflyttning: 6 till 15
Försvar: 10 till 16
Stridstärningar: 1 till 4
Attacker: 1 eller 2
Skada: Enligt vapen
Specialförmågor: Se nedan
Moral: 6 till 8
Skatt: Se nedan
Antal
Slå två slag. En gång för antal som påträffas vid ett vanligt möte på en grottnivå motsvarande humanoidens ST. Det andra slaget gäller för antal i humanoidernas lya eller vid möte i vildmarken.
2T6 Vanligt möte (Lya)
2. 1T4 (2T6)
3. 1T6 (3T6)
4. 1T8 (3T8)
5. 2T4 (4T6)
6. 1T10 (3T10)
7. 1T12 (5T6)
8. 2T6 (4T10)
9. 3T4 (5T8)
10. 3T6 (5T10)
11. 4T6 (6T10)
12. 3T10 (1T10 x 10)
Åskådning
1T8: 1-5. Kaos, 6-7. Balans, 8. Ordning.
Förmågor
Alla humanoider har 1T3 särskilda förmågor.
1T20 Förmågor
1. Odödliga. Humanoiderna åldras inte utan lever i en evig ungdom.
2. Gälar och simhud. Humanoiderna kan andas under vatten.
3. Naturliga vapen. Humanoiderna kan göra 1T6 SP i skada med (1T6): 1. horn, 2. huggtänder, 3. klor, 4. svans, 5. frätande saliv, 6. elektrisk chock.
4. Bevingade. Humanoiderna kan flyga.
5. Magiska. Humanoiderna (1T6): 1-3. har alla en besvärjelse av nivå 1 som de kan använda en gång per dag, 4-5. har för varje grupp om 20 individer en magiker med rang motsvarande sin dubbla ST, 6. har alla förmågan att kasta besvärjelser som magiker med rang motsvarande deras ST.
6. Ledare. Humanoiderna leds av särskilt framstående individer. Dessa har 1 extra ST. Så länge ledaren är med dem har humanoiderna +2 i moral.
7. Smittsam. Om någon kommer i kontakt med humanoidernas kroppsvätskor, till exempel vid ett bett, måste denne klara ett Fysikslag. Misslyckas detta genomgår offret en 1T4 veckor lång smärtsam förvandling och får humanoidernas utseende och egenskaper.
8. Hoppförmåga. Humanoiderna kan hoppa upp till 9 m långt och 3 m högt. De kan använda sin hoppförmåga i strid. Då får de +1 på anfallsslaget och gör dubbel skada.
9. Kamoflauge. Humanoiderna kan anta samma färg som sin omgivning. De får +2 på slag för att gömma sig och kan överraska sina motståndare om de slår 1-3 på 1T6.
10. Telepati. Humanoiderna kan använda besvärjelsen Telepati obegränsat antal gånger per dag.
11. Fyra armar. Humanoiderna har dubbel uppsättning armar. De kan därför göra två attacker per runda i strid.
12. Värmesyn. Humanoiderna kan se värmekällor upp till 30 meter i totalt mörker.
13. Hamnskiftare. Humanoiderna kan anta skepnaden av alla personer de mött. De försöker ofta infiltrera grupper av människor genom att ta skepnaden av viktiga personer och undanröja orginalen. När en av humanoiderna dör antar den emellertid sitt sanna utseende.
14. Vilja av stål. Humanoiderna är immuna mot Sömn och Hypnos.
15. Paralyserande attack. Humanoidernas naturliga vapen paralyserar den som blir träffad i 1T4 spelfaser. Offret får slå ett Fysikslag för att undvika paralyseringen.
16. Urstark. Humanoiderna gör +2 SP i skada med alla närstridsattacker.
17. Humanoiderna orienterar sig med ekolokalisering. Eventuellt saknar de ögon.
18. Konstrukter. Humanoiderna är varken levande eller odöda.
19. Humanoiderna har en egenskap från (1T6): 1-4. mutationstabellen, 5-6. tabellen för demoners förmågor.
20. Svaghet. Humanoiderna har en särskild svaghet. 1T4: 1. De tar +1 SP i skada per skadetärning från järnvapen. 2. De blir illamående av direkt solljus och får -1 på anfallsslag i dagsljus. 3. De tar 1 SP skada av direktkontakt med salt och måste klara ett motståndsslag för att våga sig närmare en saltansamling än 3 m. 4. De tar +1 SP i skada per skadetärning från silvervapen.
Utseende
Alla humanoider har 1T3 detaljer som skiljer deras utseende från människors.
1T20 Utseende
1. Ovanlig hud. Humanoiderna är (1T6): 1. hårlösa, 2. pälsklädda, 3. fjälliga, 4. fjäderbeklädda, 5. vårtiga, 6.slemmiga.
2. Spektakulära ögonfärger. Humanoidernas ögon är färgade i (1T6): 1. purpur, 2. violett, 3. guld, 4. lavendel, 5. vitt, 6. svart.
3. Annorlunda kroppsform. Humanoiderna är (1T6): 1. kortvuxna, 2. långa, 3. grovhuggna, 4. finlemmade, 5. atletiska, 6. korpulenta.
4. Ovanlig hudfärg. Humanoidernas hud är (1T12): 1. kolsvart, 2. kritvit, 3. blodröd, 4. grön, 5. gul, 6. blå, 7. rosa, 8. lila, 9. silver, 10. blygrå, 11. genomskinlig, 12. mönstrad, slå två gånger för färg.
5. Djuriska attribut. Humanoiderna har (1T12): 1. tryne, 2. näbb, 3. stora betar, 4. svans, 5. klövar, 6. horn, 7. simfötter, 8. fågelklor, 9. facettögon, 10. snabel, 11. känselspröt, 12. mandibler.
6. Udda antal ögon. Humanoiderna har 1T6-1 ögon.
7. Självlysande. Humanoiderna avger ett spöklikt sken som syns i mörker.
8. Annorlunda öron. Humanoidernas öron är (1T6): 1. spetsiga, 2. trattformade, 3. håriga, 4. stora, 5. slokande, 6. obefintliga.
9. Ovanliga ben. Humanoiderna har (1T8): 1. bakåtvända leder, 2. endast ett ben med en stor fot, 3. tre ben, 4. fyra ben, 5. väldigt korta ben, 6. väldigt långa ben, 7. överdimensionerade fötter, 8. ormliknande underkropp.
10. Tentakler. Humanoiderna har ormliknande pseudopoder istället för armar.
11. Antropomorfa djur. Humanoiderna är människoliknande (1T12): 1. ormar, 2. ödlor, 3. råttor, 4. vildsvin, 5. mullvadar, 6. grodor, 7. fåglar, 8. fiskar, 9. vargar, 10. lejon, 11. apor, 12. fladdermöss.
12. Växtliknande. Humanoiderna är växter, och har följande attribut (1T6): 1. bark, 2. blad, 3. kvistar, 4. rötter, 5. taggar, 6. blommor.
13. Annorlunda huvuden. Humanoiderna har (1T10): 1. lång hals, 2. ingen hals, 3. inget huvud, ansiktet sitter på bålen, 4. inget ansikte, 5. avlångt huvud, 6. klotrunt huvud, 7. lökformat huvud, 8. trekantigt huvud, 8. oregelbundet format huvud, 9. stort huvud, 10. litet huvud.
14. Annorlunda hår. Istället för vanligt hår har humanoiderna (1T8): 1. fiskfena, 2. taggar, 3. tentakler, 4. spröt, 5. tuppkam, 6. inget hår, 7. man som växer ned längs ryggen, 8. levande hår som ändrar sig efter humör.
15. Utmärkande klädstil. Humanoiderna bär (1T10): 1. primitiva hudar, 2. läder och nitar, 3. strikta uniformer, 4. masker, 5. plundrade kläder, 6. futuristiska metalloveraller, 7. klassiska togor, 8. extravaganta dräkter, 9. mystiska kåpor, 10. inga kläder alls.
16. Undersköna. Humanoiderna är alla fysiskt perfekta och övernaturligt vackra.
17. Humanoiderna ser alla väldigt gamla ut.
18. Humanoiderna ser ut som barn.
19. Väldigt varierat utseende. Slå ett extra slag på denna tabell för varje enskild individ bland humanoiderna.
20. Identiskt utseende. Humanoiderna saknar individuella särdrag och ser alla exakt likada ut.
Beteende och sedvänjor
Alla humanoider har 1T3 särskilda beteenden eller sedvänjor som särskiljer dem.
1T20 Beteende eller sedvänja
1. Människoätare. Humanoiderna äter gärna människor och andra humanoider.
2. Nyckfulla och ombytliga. Alla allianser med humanoiderna är tillfälliga och kan förändras utan förvarning.
3. Sadistiska. Humanoiderna tar gärna fångar för att roa sig med tortyr.
4. Altruistiska. Humanoiderna hjälper gärna främlingar.
5. Annorlunda kön. Humanoiderna är (1T4): 1. enbart kvinnor, 2. enbart män, 3. trekönade, 4. hermafroditer eller könlösa.
6. Militaristiska erövrare. Humanoiderna ligger i ständigt krig. De förslavar vekare folkslag och tvingar dem gå i första ledet i strid.
7. Fanatiska. Humanoiderna är extremt hängivna en viss gud som måste blidkas med människooffer. De som inte offras blir hjärntvättade och konverteras till kulten.
8. Plundrare. Humanoiderna lever för att plundra, härja och skövla.
9. Giriga. Humanoidernas kultur är helt inriktad på ansamlande av rikedomar. De vaktar svartsjukt sina skatter.
10. Dekadenta och degenererade. Humanoiderna hade för länge sedan en högstående civilisation. Nu har de dock tappat sina förfäders mentala och kulturella gåvor.
11. Kastsystem. Humanoiderna är hierarkiskt skiktade i kast med skilda funktioner och egenskaper.
12. Hederskodex. Humanoiderna följer en strikt moralkod och värderar äran högre än sina liv.
13. Nomader. Humanoiderna har inga fasta boplatser utan slår bara upp tillfälliga läger.
14. Högteknologiska. Humanoiderna använder sig av avancerade verktyg och maskiner.
15. Primitiva. Humanoiderna lever nästan som djur och använder endast mycket enkla redskap.
16. Kultiverade. Humanoiderna har en högt utvecklad kultur och uppskattar konst och filosofi.
17. Kunskapstörstande. Humanoiderna strävar efter att avslöja världsalltets hemligheter.
18. Apokalyptiska. Humanoiderna strävar efter att släcka solen, döda gudarna och utplåna universum.
19. Domesticerade djur. Humanoiderna använder sig av ett särskilt slags nyttodjur. 1T10: 1. Jätteinsekter, 2. Ulvar, 3. Fladdermusmonster, 4. Vildsvin, 5. Jätteråttor, 6. Flygödlor. 7. Jättegrodor, 8. Jätteillrar, 9. Hyenor, 10. Dinosaurier
20. Revirhävdande. Humanoiderna tolererar inga inkräktare på sina domäner. De markerar sitt revir med (1T6): 1. Sina fienders skallar, 2. Runstenar, 3. Grafitti, 4. Groteska statyer, 5. Märkliga växter, 6. Dimma.
Skatt
Slå två slag, ett för vad de individuella humanoiderna bär på sig och ett för skatthögen som de förvarar i sin lya.
2T6 (Individuella) Skatthög
2. (M × 5) G
3. (U) D + M
4. (Q+S) L × 5 + C
5. (R) C
6. (P) I + N × 2
7. - M
8. (Q) L × 2
9. (S) B
10. (P+Q+S) S × 100 + C
11. (S × 10) D
12. (S+T) E
Grottfiskare
SvaraRaderaAntal: 1T12 (3T10)
Åskådning: Ordning
Förflyttning: 12
Försvar: 12
Stridstärningar: 2
Attacker: 1
Skada: Enligt vapen
Specialförmågor: Ekolokalisering
Moral: 9 (7)
Skatt: (R) M
Detta folk hade en gång i tiden en högkultur, men var tvungna att lämna sina städer under den Kataklysmiska eran och bosätta sig i fuktiga och mörka grottor. Där har de under årtusenden utvecklats till gulbleka troglodyter med apliknande hållning och simhudsbeklädda fötter. Grottfiskarnas ögon är små, mjölkvita och saknar ögonlock. De är helt och hållet blinda, och orienterar sig likt fladdermöss med ekolokalisering.
Grottfiskarna livnär sig på att fånga blinda fiskar i underjordens sjöar. De lever i ett stackliknande samhälle utan utrymme för individuell variation och leds av Hemligheternas Bevarare. Denna uråldrige grottfiskare behärskar de få kvarvarande fragmenten av kunskap som finns kvar från deras fallna kultur. Grottfiskarna betraktar Hemligheternas Bevarare som en levande gud, och dyrkar denne med blodiga ritualoffer. Så länge Hemligheternas Bevarare är vid liv och närvarande har alla grottfiskare 9 i Moral.
Grottfiskare är notoriskt opålitliga och lömska. De betraktar i grund och botten alla andra intelligenta varelser som fiender, och ser överenskommelser som giltiga endast så länge de gynnar dem själva.
De gamle under berget
SvaraRaderaAntal: 1T12 (3T8)
Åskådning: Kaos
Förflyttning: 9
Försvar: 10
Stridstärningar: 2
Attacker: 1
Skada: Enligt vapen
Specialförmågor: Se nedan
Moral: 7
Skatt: (S) I + N × 2
De gamle under berget lever i en serie sammanlänkade grottkomplex under en bergskedja. De ser vid en första anblick ut som människor, men är skröpliga och rynkiga som om de alla var väldigt gamla. En noggrann undersökning avslöjar att de inte är levande i ordets vanliga mening. De förökar sig inte och de åldras inte. De behöver äta och dricka och kan försätta sig i en sömnliknande dvala för att spara på energi. Deras kroppar är mycket känsliga för salt. Vid direkt kontakt uppstår en slags brännskada vilket ger 1 SP i skada. De gamle under berget måste klara ett motståndsslag för att våga sig närmare en saltansamling än 3 m.
Dessa underjordiska åldringar är mycket giriga. Deras bosättningar är strukturerade kring försvaret av centralt belägna skattkammare. De saknar en egentlig kultur utöver ansamlandet av rikedomar. All deras kontakt med andra intelligenta varelser kretsar kring att försvara och förmera sina skatter. Till sin hjälp har de artificiella humanoiderna domesticerade och stridstränade vaktulvar.
Vissa menar att de är konstgjorda snarare än en naturligt uppkommen livsform. Vem som skapat dem och för vilket syfte är dock helt okänt. Av allt att döma vet inte ens de gamle under berget själva vad deras ursprung är. Kanske rymmer deras skattgömmor bortglömda svar på dessa frågor.
Skugglingar
SvaraRaderaAntal: 2t10 (5t6)
Åskådning: Kaos
Förflyttning:15
Försvar: 10
Stridstärningar: 2
Attacker: 1
Skada: Enligt vapen
Specialförmågor: Hamnskiftare, Kamouflage, Naturliga vapen (frätande saliv)
Moral: 6
Skatt: I+Nx2 (S)
Fördolt, nyckfullt och till synes mållöst rör sig skugglingarna genom vildmarken i en primitiv nomadisk tillvaro. Få ser dem då de inte bara är mästare på att gömma sig utan även kan skifta utseende för att efterlikna miljön de rör sig i och varelser de träffar. De är hamnskiftare som kan anta formen av de humanoider som de mött. Skugglingarna undviker helst kontakt med andra folkslag så vida de inte är svaga nog att bli bytesdjur. De dödar och äter dock gärna kor och annat boskap som inte är tillräckligt bevakade. Enstaka skugglingar har lyckats lära sig förstå en del ord på främmande språk men kan inte uttala dem. Deras egna språk består av hest kraxande ljud som endast artfränder förstår.
I sin grundform, som de återgår till efter vilja eller vid döden, är deras utseende väldigt varierat (slå ett slag på utseendetabellen per individ). Överlag är skugglingarna dock tunna, seniga, gråsvarta humanoider täckta med duniga små fjädrar. Deras huvuden är små och tydligt lökformade med en lång spetsig grå näbb nedanför två små gråaktiga ögon. Deras saliv är frätande vilket både används som vapen och för matsmältning. Skugglingarna själva är immuna mot salivens frätningar.
Skugglingarna är väldigt primitiva och har mycket svårt att förstå sig på de främmande samhällen och folkslag de stöter på och försöker härma. De hanterar endast grundläggande verktygsanvändande och har svårt att se skillnad på olika individer från andra folk. I varje grupp som hamnskiftar så är det alltid 10+antal procent risk att två skugglingar härmar samma individ. Om en skuggling känner sig upptäckt och/eller trängd så kommer den att anfalla i syfte att fly. Paniken smittar snabbt av sig på andra skugglingar.