Svärd & Svartkonst är ett rollspel av den gamla skolan, det vill säga så som rollspel spelades under 70-talet och början av 80-talet. Ledorden är enkla regler och huvudsakligen platsbaserade äventyr med fokus på utforskande och kreativ problemlösning.
Detta är helt och hållet ett hobbyprojekt som vi arbetar med för vårt eget nöjes skull. Vi har sammanställt en version av de klassiska reglerna som passar oss, och vi vill dela med oss av sådant vi skapat i våra egna kampanjer för att ge något tillbaka till vår favorithobby. Förhoppningsvis finns här något som också kan vara till glädje för andra.
Vi kommer snart att ha en betaversion tillgänglig och ser fram mot att kanske få några kommentarer från andra med intresse för old school spelande!
Mycket spännande, väntar ivrigt på en betaversion man kan få ta en titt på.
SvaraRaderaMedans man väntar på betan. Kan man få veta lite mer om reglerna? Skadetärningar, klasser, ras som klass eller ej? Tja typ sånt, går det?
SvaraRaderaKul att du är intresserad! :-) Det rör sig alltså om en variant på 0e / basic D&D med lite husregler. Några saker som skiljer sig: RP har både ras och klass, klasserna är de klassiska samt svärdsmagiker vilket i princip är alvklassen fast rasneutral, stigande AC (kallat Försvar), saves (motståndsslag) och olika slags handlingar görs alla med d20+modifikationer över svårighetsgrad, magiker kan välja att kasta besvärjelser som inte är memorerade men riskerar då magiska missöden som kan vara livsfarliga.
SvaraRaderaDet kan vara värt att nämna att Jim Magnussons Aenglum är en kampanjvärld med egna husregler precis som min egen Xulan (vi planerar att släppa båda efter grundboken), så i grundspelet finns inte sådant som de expertklasser Jim skriver om på sin blog.
Det här ser jag verkligen fram emot!
SvaraRaderaTack! :-) Återkommer när vi har mer att visa upp (vi håller just på att korrläsa betatexten, sen ska den layoutas som en läsbar pdf så att andra kan läsa och komma med synpunkter).
SvaraRadera