Google+

lördag 4 maj 2019

Nu är det fest!

Vi har nu ett färdigt manus för Månens krigsherrar del 2. Häftet handlar om månens största stad Issum, som är tänkt som en utgångspunkt för hexkräl men även är en spännande äventyrsmiljö i sig själv.

Skiss av OSR Ink.


Detta firar vi genom att bjuda på följande utdrag ur det som komma skall. Denna krökningstabell är inspirerad av Jeff Rients carousing table.

Fest och skörlevnad


Rollpersonerna kan vinna extra Äventyrspoäng genom att festa. Detta kan göras en gång per spelpass under förutsättning att rollpersonerna befinner sig på en ort där det finns värdshus, krogar, barer eller liknande inrättningar.

Fylleslaget

Slå en tärning, vars valör bestäms av storleken på bosättningen festen sker i, och multiplicera resultatet med 50. Detta är det antal silvermynt rollpersonen spenderar (men hen kan inte göra av med mer pengar än vad hen har). Rollpersonen får ett ÄP för varje spenderat silvermynt.

Bosättningens storlek     Tärning

100-tals personer              T6

1000-tals personer            T8
10 000-tals personer         T10

Bakfylla och bakslag


Gör ett Fysikslag men dra bort fylleslaget från resultatet. Om Fysikslaget misslyckas måste spelaren rulla på tabellen nedan.

  1. Fruktansvärd baksmälla! Du har -1 på alla tärningsslag under följande dag.
  2. Otrevligt uppvaknande. 1T4: 1. I rännstenen, 2. Bakom altaret i templet under pågående mässa, 3. I säng med någon vars rike och mäktige partner inte skulle uppskatta detta, 4. I arresten (släpps mot 1T6 x 100 sm).
  3. Pinsam tatuering. En slumpmässig spelare vid borde får beskriva tatueringen.
  4. Ny fiende! Förolämpat en lokal personlighet. Slå 1T6 för att avgöra hur inflytelserik personen är.
  5. Ny vän! Slå 1T6 för att avgöra hur inflytelserik personen är.
  6. Rånad! Förlora alla pengar du bär på dig.
  7. Bestulen! Förlora en slumpmässig artefakt. Om du inte har några artefakter förlorar du alla pengar du äger.
  8. Eldsvåda! Du bränner ner festlokalen (50%) eller den viktigaste byggnaden i bosättningen (50%). Slå 1T6: 1-2. Alla vet att det var du som gjorde det. 3-4. Endast din utpressare vet att det var du som gjorde det. 5-6. Endast du vet att det var du som gjorde det.
  9. Skadad! Du har skadad dig i (1T6) 1-2. Benet (Förflyttning -3), 3-4. Sköldarmen (oanvändbar), 5-6. Svärdsarmen (-2 på attacker). Skadan läker efter 7 dagar.
  10. Köpt nåt dyrt. Du har spenderat 2T6 x 100 sm. Om du inte hade råd har du bytt bort all din utrustning mot föremålet. 1T6: 1. Konstverk, 2. Smycke, 3. Husdjur, 4. Skattkarta, 5. Mästersmitt vapen, 6. Artefakt. 75% risk att det hela är ett bedrägeri.
  11. I speldjävulens klor! Det är 50% chans att du antingen förlorat 1T100 % av dina pengar eller vunnit motsvarande summa.
  12. Slagsmål! Lyckas med ett Styrkeslag eller förlora hälften av dina SP.
  13. Välkommen i klubben! Du är osäker på hur det gick till men tydligen har du gått med i nån slags hemligt sällskap eller kult. SL avgör vad det är för en grupp. Lyckas med ett Perceptionsslag för att minnas lösenord och hemliga handslag.
  14. Oväntad gåva. 1T6: 1. Uppenbart förbannad artefakt, 2. Titel, 3. Båt, 4. Husdjur, 5. Slav, 6. Bebis.
  15. Lokal hjälte! Du har gjort något fantastiskt och har fortsättningsvis +1 på alla Utstrålningsslag på orten.
  16. Sjukdom. Du har delat glas eller säng med fel person. Slå 1T6 för att avgöra hur allvarlig sjukdomen är.
  17. Efterlyst! Slå 1T6 för att avgöra hur allvarligt brottet är. 50% chans att du är oskyldig.
  18. Förälskad! Beskriv själv vem som är föremålet för din kärlek. Lyckas du med ett Utstrålningsslag är kärleken besvarad!
  19. Brutit mot lokal sedvänja. Du har fortsättningsvis -1 på alla Utstrålningsslag på denna ort.
  20. Använt kristallstoft. 1T10: 1-2. Svart, 3-4. Vitt, 5-6. Lila, 7-8. Rosa, 9-10. Grått. 50% chans att du har en obrukad dos över. Du måste lyckas med ett Fysikslag för att inte bli beroende.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar