Google+

lördag 13 juli 2013

Motståndsslag och handlingsslag

I Svärd & Svartkonst-verkstaden diskuterar vi för tillfället att göra en förändring av hur motståndsslag och handlingsslag fungerar. I speltestreglerna bygger både motståndsslag (saving throws) och handlingsslag (lyssna vid dörrar, hitta fällor, etc) på samma metod som anfallsslagen: Rulla 1T20, addera bonusar och hoppas på att komma över en svårighetsgrad som normalt ligger på 10, 15 eller 20. Bonusarna inkluderar främst grundegenskapsmodifikationerna, vid motståndsslag lägger man till halva rollpersonens rang och vid handlingsslag får Tjuvar lägga till sin rang för vissa typer av handlingar.

Detta system innebär att vi måste ange en specifik svårighetsgrad varje gång vi nämner ett motståndsslag eller ett handlingsslag, vilket i längden blivit en aning omständigt. Därför överväger vi att byta system, frågan är bara till vad. Motståndsslagen har vi beslutat att hantera så som i Swords & Wizardry, det vill säga att svårighetsgraden bestäms av rollpersonens rang istället för handlingens specifika omständigheter.

Men hur gör vi då med handlingsslagen? Här är de alternativ vi diskuterat:

  1. Gör handlingsslaget till ett motståndsslag. Det vill säga så som i Crypts & Things. En stor fördel är att vi då slipper ange svårighetsgrader.

  2. Rulla ett antal T6:or under relevant grundegenskap. Svårighetsgrad bestäms av antalet T6:or. Denna variant föreslås bland annat i Mentzer-utgåvan av D&D Basic.

  3. Slå 1T6 och kom under eller lika med en svårighetsgrad (vanligtvis 1, 2 eller 4). Detta system används i både 1974 års regler och LotFP.
Vilken variant skulle du föredra? Har du förslag på andra tillvägagångssätt eller andra tankar så lämna gärna en kommentar!