Detta system innebär att vi måste ange en specifik svårighetsgrad varje gång vi nämner ett motståndsslag eller ett handlingsslag, vilket i längden blivit en aning omständigt. Därför överväger vi att byta system, frågan är bara till vad. Motståndsslagen har vi beslutat att hantera så som i Swords & Wizardry, det vill säga att svårighetsgraden bestäms av rollpersonens rang istället för handlingens specifika omständigheter.
Men hur gör vi då med handlingsslagen? Här är de alternativ vi diskuterat:
- Gör handlingsslaget till ett motståndsslag. Det vill säga så som i Crypts & Things. En stor fördel är att vi då slipper ange svårighetsgrader.
- Rulla ett antal T6:or under relevant grundegenskap. Svårighetsgrad bestäms av antalet T6:or. Denna variant föreslås bland annat i Mentzer-utgåvan av D&D Basic.
- Slå 1T6 och kom under eller lika med en svårighetsgrad (vanligtvis 1, 2 eller 4). Detta system används i både 1974 års regler och LotFP.
Vilken variant skulle du föredra? Har du förslag på andra tillvägagångssätt eller andra tankar så lämna gärna en kommentar!
Alternativ 1 innebär således att SG beror på rang?
SvaraRaderaAlternativ 2 ändrar till ett antal T6:or men måste ändå ange SG?
Alternativ 3 förenklar endast till T6 i stället för T20?
Har jag fattat rätt? Vad vill ni uppnå? Hur önskade ni att det hade fungerat i idealfallet?
Jag ska läsa reglerna en sväng till och återkommer med respons. Verkar spännande detta. =)
Hej, ursäkta att svaret dröjt. Ja exakt så, det är rätt uppfattat. Och då vårt syfte var att slippa ange SG så är det ju egentligen nr 1 som är rimligast.
SvaraRadera