Google+

tisdag 30 juli 2013

Hyperrymdens faror och andra angelägenheter

Det har gått ett tag sedan vi senast uppdaterade bloggen, men vi har inte varit helt sysslolösa. I slutet av Juli arrangerades en trevlig sammankomst på kulturhuset Klossen där vi spelade Mutant Future och S&S samt diskuterade Jims Aenglum-kampanj (läs mer om osr-kvällen här). Ingen har väl missat att senaste numret av Fenix innehåller både en intervju om S&S och ett äventyr, Djävulen i kryptan.

I vårt förra inlägg talade vi om motstånds- och handlingsslag. Nu har vi beslutat oss för den metod som används i Swords & Wizardry, för motståndsslagen, och Crypts & Things för handlingsslagen. Det vill säga motståndsslag görs med en T20 mot en svårighetsgrad som bestäms av rollpersonens rang, och handlingsslag räknas som en variant av motståndsslag. Om SL anser det nödvändigt kan positiva eller negativa modifikationer läggas till slaget. Detta är den enklaste metoden såväl för SL som för oss författare.

Sist men inte minst så bjuder vi på en liten godbit som vi nyligen lade till stycket om Faror i kapitlet Möten och Strid.

Hyperdimensionella missöden

Om rollpersonerna färdas genom hyperrymdens icke-euklidiska avgrunder och råkar ut för ett missöde, slå 1T20 för att se vad som inträffar.
  1. Anländer 1T10 x 10 kilometer från avsedd plats.

  2. Anländer till avsedd plats utan kläder eller utrustning.

  3. Anländer till avsedd plats men har skiftat till kaotisk åskådning.

  4. Anländer till avsedd plats men drabbas av besvärjelsen Förvirring. Effekten varar 1T6 spelfaser.

  5. Anländer till avsedd plats, men 3T10 meter under mark. Om resenären materialiseras in i en 6. solid substans innebär det en ögonblicklig död.

  6. Anländer till avsedd plats, men 3T10 meter ovan mark. Sannolikt innebär detta att resenären störtar ned och tar stor skada.

  7. Anländer till avsedd plats, men vid fel tidpunkt. Riktning i tiden: 1-3. Bakåt, 4-6. Framåt. Tidsavvikelse, 1T10 av följande enheter: 1. Dagar, 2. Veckor, 3. Månader, 4. År, 5. Årtionden, 6. Århundraden, 7. Årtusenden, 8. Hundratusen år, 9. Miljoner år, 10. Miljarder år.

  8. Anländer till avsedd plats men tar skada av transdimensionella energier. Skadetärning: 1. 1T4, 2. 1T6, 3. 1T8, 4. 1T10, 5. 2T4, 6. 2T6. Typ av skada: 1. Köld, 2. Eld, 3. Radioaktivitet, 4. Elektricitet. 5. Syra, 6. Ljud, 7. Magi, 8. Kinetisk.

  9. Anländer till rätt plats, men åldras 1T20 år.

  10. Anländer till rätt plats, men drabbas av 1T3 mutationer.

  11. På vägen till sin destination möter de 1T4 Djävulshundar.

  12. På vägen till sin destination möter de en Hjärnbest.

  13. På vägen till sin destination möter de 2T4 Mi-Go.

  14. På vägen till sin destination möter de en Ögonbest.

  15. På vägen till sin destination möter de 2T3 Demoner, 1ST.

  16. På vägen till sin destination möter de en Demon, 3ST.

  17. På vägen till sin destination möter de en Demon, 6ST.

  18. På vägen till sin destination möter de en Demon, 10ST.

  19. Anländer till en främmande värld.

  20. För evigt förlorad i det Yttre Mörkret.