Barbar
Barbarer är krigare från ociviliserade folkslag och stammar. De är en vidskeplig skara, härdade av ett liv i frusna ödemarker, ångande djungler eller karga högländer. En barbar kan vara en fradgande bärsärk, en hårdför nomad eller skicklig jägare. Där krigaren använder sin träning och expertis, förlitar sig barbaren på sin vildsinthet och sina instinkter.Vildsint: Barbaren får en bonus på skada enligt tabellen nedan. När barbaren dräper en motståndare i närstrid får hen omedelbart göra en extra attack med samma vapen mot en annan motståndare inom räckhåll.
Vidskeplig: Barbarer ogillar svartkonst. När de ställs inför en besvärjelse måste de lyckas med ett Viljestyrkaslag för att inte bli paralyserade av skräck i 1 runda.
Herkulisk styrka: Barbarer är urstarka och får +3 på alla Styrkeslag för att bryta upp dörrar, lyfta fällgaller, klättra, simma och annat som sätter kroppskrafterna på prov. En gång per dag får de dessutom slå om ett misslyckat Styrkeslag eller anfallsslag i närstrid.
Stridsreflexer: En barbar får +1 i Försvar på grund av sina panterliknande reflexer. Bonusen ökar med ytterligare +1 på rang 4, 8 och 12. Hen måste vara medveten om attacken för att kunna undvika den, så bonusen fungerar inte mot lönnhugg eller om barbaren är överraskad. Barbaren måste dessutom kunna röra sig fritt, och därför försvinner bonusen om hen bär metallrustning. Lätta rustningar såsom skinn, pälsar, läderrustningar och ringbrynjebikinier halverar bonusen (avrunda neråt). En sköld påverkar inte bonusen alls.
Barbarens klasstabell
Rang
|
ÄP
|
ST
|
Skada
|
Försvar
|
1
|
0
|
1+2
|
+0
|
+1
|
2
|
1500
|
2+1
|
+1
|
+1
|
3
|
3000
|
3
|
+1
|
+1
|
4
|
6000
|
4
|
+2
|
+2
|
5
|
12000
|
5
|
+2
|
+2
|
6
|
25000
|
6
|
+3
|
+2
|
7
|
50000
|
7
|
+3
|
+2
|
8
|
100000
|
8+1
|
+4
|
+3
|
9
|
200000
|
9+2
|
+4
|
+3
|
10
|
300000
|
10
|
+5
|
+3
|
11
|
400000
|
10+2
|
+5
|
+3
|
12
|
500000
|
11
|
+6
|
+4
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar