För att lätta upp vintermörkret bjuder vi på en samling artefakter att krydda era äventyr med.
Almessers avslöjande lykta
En lykta i vars sken osynliga saker blir synliga.Almessers rymliga kappsäck
En vackert broderad kappsäck som rymmer 30 föremål utan att väga ett gram mer för bäraren.Blodskartan
En karta över den närmaste regionen. Varje person vars namn skrivs i eget blod på kartan kan spåras på den. Personens rörelse motsvaras av namnets rörelse på kartan. Vid personens död bleknar blodet bort.Infernalisk projektor
Handvevad projektor som frammanar en skuggdemon med 2T4 ST. Så länge användaren roterar veven befinner sig demonen i dennes kontroll. När vevandet upphör är risken 1 på 6 att skuggdemonen slipper lös och ställer till med djävulskap istället för att bara tona bort.Infernalisk speldosa
När speldosan vrids upp och spelar har varje vapen inom 30 m 50 % chans att vakna till liv och strida för användaren som en 1:a rangens krigare. Speldosan spelar under 6 rundor varefter vapnen åter blir stilla. När dosan tystnar är risken 1 på 6 att vapnen angriper speldosans användare under en runda.Kaoskristaller
Dessa lilafärgade kristaller faller ibland ned från skyarna, i synnerhet i samband med kometer och andra illavarslande himlafenomen. Den som tittar djupt in i kristallens glödande inre kan se kaotiskt virvlande fraktalmönster i vars hypnotiska skönhet det är lätt att förlora sig. Alla som rör vid en av dessa stenar måste slå 1T4 slag på mutationstabellen.Kristallskalle
Som namnet antyder är dessa kristallskapelser in i minsta detalj formade likt ett mänskligt kranium. Skallarna är intelligenta, kan tala och förflyttar sig genom att Flyga. Kristallskallar verkar ha skapats för att samla och lagra information och är vanligtvis både mycket nyfikna och kunniga. Oftast är de specialiserade på ett visst område såsom (1T8): 1. Trolldom, 2. Historia, 3. Geografi, 4. En viss art eller ett visst folkslag, 5. Odöda, 6. Konstrukter, 7. Demoner, 8. Krigskonst.Mehrguls hand
En liten bronsamulett i form av en kloförsedd hand. Bäraren får +3 på både anfallslag och skada. Föremålet kan endast byta ägare genom att den nye ägaren betalar den gamle ett lägre pris än vad denne betalt. Den gamle ägaren måste också informera köparen om amulettens villkor. Om en ägare försöker göra sig av med amuletten på ett annat sätt så kommer den alltid att återvända. Om någon äger amuletten under ett år från när den senast bytte ägare så kommer demonen Mehrgul (8 ST) att uppenbara sig för att släpa denne till helvetet. Om en ägare dör utan att sälja amuletten så kommer den att försvinna.Den okändes mask
En enkel mask i snidat trä som får bäraren att se ut som en anonym främling.Orgonackumulator
Denna konstruktion består av en kammare stor nog att rymma en vuxen människa, omgiven av ett komplicerat system av maskiner och lysande kristaller. Genom att koncentrera vitala livgivande spektrum av den kosmiska bakgrundsstrålningen kan maskinen hjälpa levande organismer att läka och tillfriskna. Varje runda spenderad i kammaren motsvarar två veckors vila med kvalificerad läkarvård. Men till följd av överstimulans av kraftiga orgonenergier på kroppsvävnaderna finns det varje runda en kumulativ risk på 5 % att användaren drabbas av en mutation.Ramas kronor
Dessa två hjälmliknande kronor av kristall placeras på två intelligenta varelsers huvuden. Genom att förbinda kronorna med en stav av samma kristallmaterial byter de två personerna medvetanden med varandra permanent. På detta sätt kunde de uråldriga Rama, “de många-gånger-födda”, undfly döden och uppnå evig ungdom genom att flytta sitt sinne från kropp till kropp.Sanningens svärd
Ett svärd i vars närhet alla illusioner bleknar bort. Detta gäller även själsliga illusioner, förträngning, hyckleri och förljugenhet. I övrigt ett vanligt bredsvärd.Sarvatris seende stenar
Alvdrottningen Sarvatri skapade tretton magiska stenar genom vilka det är möjligt att se och höra sådant som sker i närheten av de andra stenarna. Tolv av stenarna gav hon till sina älskare, mäktiga mänskliga konungar i allians med Sarvatris folk, en behöll hon själv. Efter den stora kataklysmen under den Svarta Stjärnans År spreds stenarna världen runt och många har varit förlorade i århundraden.De Seende Stenarna är sfärer av kristall, tre decimeter i diameter. När stenarna vilar ser det ut som att de är fyllda av ögon som uppmärksamt iakttar allt i deras omgivning. När någon rör vid en sten fylls hens sinne av stenens namn. Om den som rör vid stenen sedan kan yttra namnet på någon av de andra stenarna förmedlar stenen vad dess nämnda syskon ser och hör. På så vis är det möjligt att kommunicera mellan stenarna, obehindrat av avstånd, eller att spionera på vad som sker runtom någon av dem.
Sarvatris seende stenar bär följande namn: Agaron, Azaxatron, Baalias, Corzon, Gorgotos, Hasteros, Kainur, Lemelias, Marakith, Orbiam, Valedron, Zarapaz. Namnet på den trettonde stenen, som ägdes av drottning Sarvatri själv, är okänt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar