Google+

torsdag 26 juni 2014

Roliga tabeller för startutrustning

Tupilak speldesign tar ingen semester från arbetet med Svärd & Svartkonst. Vi arbetar nu med de sista ändringarna och rättningarna i texten innan vi skickar i väg den på korrektur. En förbättring vi gjort i sista minuten är följande tabeller för startutrustning. De underlättar spelet en hel del och är samtidigt bra mycket roligare än de tidigare utrustningspaketen.

Frivillig regel: Startutrustning

För att komma igång med spelet snabbare kan du strunta i att köpa utrustning. Rulla istället fram den på tabellerna nedan och skriv ner resultaten på rollformuläret. Sedan är du redo att börja spela!

pjux

Klassbaserad utrustning
Krigare: Sköld
Magiker: Kraftföremål
Tjuv: Tjuvredskap

Rustning
Krigare 1T12, Magiker 1T4, Tjuv 1T6
1-2. Ingen rustning
3-4. Skinn eller päls
5-7. Läderrustning
8. Fjällpansar
9-10. Ringbrynja
11. Lamellpansar
12. Plåtrustning

Vapen
Krigare 1T20, Magiker 1T6, Tjuv 1T10
1. Piska
2-3. Dolk
4-5. Stav
6. Knölpåk
7. Spjut
8. Handyxa
9. Kortsvärd
10. Stridsklubba
11. Stridsgissel
12. Stridsyxa
13. Morgonstjärna
14-16. Svärd
17. Bastardsvärd
18. Stångsvapen
19. Tvåhandssvärd
20. Slå två gånger på tabellen.

Avståndsvapen
Krigare 1T10, Magiker 1T4, Tjuvar 1T8
1. Inget
2-3. Kastpil
4-5. Slunga
6-7. Kortbåge, 20 st pilar
8-9. Armborst, 10 st lod
10. Långbåge, 20 st pilar

Övrig utrustning
Alla börjar med en ryggsäck, ett vattenskinn, ett elddon och proviant för 7 dagar. Välj sedan ett av följande paket.
A: Stor säck, lykta, 3 oljeflaskor, 12 järnspikar, hammare, spade.
B: 2 stora säckar, 8 facklor, påle 3 meter, rep 30 meter, änterhake.
C: 4 små säckar, liten stålspegel, visselpipa, krita, kofot.

Startkapital
Alla slår 1T8
1. En handfull värdelösa kottar och stenar.
2. 3 kopparmynt
3. 1 silvermynt
4. 5 silvermynt
5. 10 silvermynt
6. 15 silvermynt
7. 20 silvermynt
8. 30 silvermynt