Med anledning av att Clark Ashton Smiths 123-årsdag igår lovade vi en liten födelsedagspresent. Därför ger vi er nu ett nytt folkslag till rollspelet Svärd & Svartkonst. Typiskt för Smith var hans sinne för grotesk och torr galghumor, och det har sagts om honom att "ingen har sedan Poe älskat ett lik lika mycket som honom". Så låt oss presentera Nekrofagen, snart i ett äventyrargäng nära dig! Någon finkänslig moralist kanske rynkar på näsan, men ärligt talat: äventyrare är ju generellt sett en eufemism för gravplundrare, och varför låta prima kött gå till spillo? Så varsågoda, vi hoppas att det smakar...
Nekrofag
Nekrofager är avlägset besläktade med människor, men har genom årtusendena degenererat och anpassats till en diet bestående av ruttnande människokött. De är magra och skelettartade, med likblek eller grönaktig hy, onaturligt rörliga anletsdrag, vassa tänder och djupt liggande ögon som glöder röda i mörkret. Deras osmakliga matvanor gör dem impopulära, men själva anser de sig vara sinnebilden av kultivering och upplysning. De övriga folkslagen måste civiliseras (genom att ätas). Ibland händer det dock att en nekrofag övervinner sina kannibaliska impulser och ansluter sig till äventyrarsällskap.
Äta lik: Nekrofager kan enbart uppta näring från människokött som hunnit börja ruttna. Genom att äta en persons inre organ och lyckas med ett Perceptionsslag kan de dra sig till minnes de sista 10 minuterna i personens liv. Om personen var en magiker kan de istället välja att försöka dra sig till minnes en 1:a nivåns besvärjelse som hen hade memorerat vid sin död. Nekrofagen kan endast ha en sådan besvärjelse memorerad åt gången.
Kontrollera odöda: Nekrofager har en medfödd förmåga att förslava odöda under sin vilja. Detta fungerar som besvärjelsen Kontrollera ohelig varelse, men fungerar enbart på odöda. De kan använda denna förmåga en gång per dag.
Värmesyn: Nekrofager kan se upp till 9 m i totalt mörker. Lyktor och andra ljuskällor hindrar värmesynen från att fungera.
Restriktioner: Nekrofager måste ha minst 13 i Fysik och 13 i Smidighet. De kan däremot inte ha mer än 15 i Utstrålning. Nekrofager behöver äta människokött för att inte svälta. Ett kadaver räcker i regel till 1T6+3 dagsransoner. Köttet får inte vara färskt, utan måste ha börjat ruttna. Balsamerade mumier och gamla torra benknotor duger dock utmärkt som föda.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar